2010. március 2., kedd

National Insurance Number - amire szükséged lesz

Ha munkát akarsz vállalni az Egyesült Királyságban, szükséges, hogy neked is legyen NINO-d. Ne ijedj meg! Ez nem egy nagy bonyolultság. Sőőt! De lássuk csak, hogy intézd az ilyet!

A National Insurance Number olyasmi, mint nálunk otthon az adószám, és a TAJ-szám összegyúrva. Az angoloknak kb. ez az egyik legfontosabb azonosítószámuk. Neked is azért van rá szükséged, mert a munkáltatód ennek meglétében tud téged is, mint munkavállaló nyilvántartani.

Ennek beszerzésére két mód van. Vagy intézi a munkáltatód, vagy intézed te magad. Azt gondolom, ha csak ideiglenes munkát keresel, mint én, jobb, ha magadnak intézed. Abban az esetben, ha eleve úgy jössz ki, hogy konkrét munkaszerződés vár, érdeklődj a munkáltatódnál, hogy van-e ezzel kapcsolatban bármi dolgod. Általában a HR-esek ezt elintézik helyetted - és amíg nem kapod meg a végleges számot, egy ideiglenessel tartanak nyilván.

Tehát, ha magadnak intézed, először is kérj egy időpontot a 0845 6000 643-s telefonszámon!
Ez a szám angol vezetékes hálózatokról ingyen hívható, így ha otthon vagy még, célszerű megkérni valamelyik kint élő ismerősödet, hogy telefonáljon az érdekedben. Az időpont kiválasztása rugalmasan történik. Bár felajánlják a legközelebbi lehetséges időpontokat, - kb. 2-3 héten belülieket - választhatsz későbbi időpontot is, ha az neked jobban megfelel. A beszélgetéshez fontos tudni leendő lakhelyed irányítószámát - illetve a pontos lakcímedet -, hogy a legközelebbi, ezzel is foglalkozó Job Centre-be tudj menni az interjúra.


Merthogy, egy ún. NI interjún kell majd megjelenned, miután megkaptad a hivatalos értesítést is arról, hogy hol és mikor. Még itt se gondolj semmi bonyolultra! Ez nem egy állásinterjú, és nem is fognak felfalni az angol hivatalnokok. Egyszerűen csak felveszik az adataidat, mint Születési név, hely, idő, családi állapot, anyja neve - olykor születési, olykor férjezett neve-, apja neve - igen! itt ez is kell nekik -, személyigazolvány-szám, útlevélszám, adószám - bizony!- és nagyjából ennyi. Az ehhez tartozó okmányaidról szines(!!!) fénymásolatot készítenek, 3-4 helyen alá kell írnod - nem a miniszterit, hanem ahogy a személyidben van-, és kész is. Ezután még kb. 10 percet kell várjál, hogy az irataidat visszakapd, és mehetsz is a dolgodra.

Az NI No. postán fog hozzád megérkezni, 2-3 héten belül. Ilyen egyszerű!

... én azért csavartam rajta kicsit! :))))

Az én NI interjúm jövőhét hétfőre lett lebeszélve, Cardiffba. Ez már csak azért is furcsa, mert aki földrajzból ötös volt, talán tudja, hogy Cardiff - bár légvonalban nincs messze-, az öböl másik oldalán van, autóval közel 100 km-re Weston-s-Mare-tól. A véletlen úgy hozta, hogy Dettinek ugyanoda kellett ma mennie, mint ahova nekem is majd a jövő héten.

Gondoltam, jobb lesz, ha elmegyek velük, hogy ha majd egyedül megyek, tudjam, mit kell megtalálnom. A biztonság kedvéért bepakoltam minden iratomat - hátha nem olyan vaskalaposak ezek az angol hivatalnokok, és meg tudjuk oldani, hogy ne kelljen még egyszer mennem!

Képzeld, sikerült! :) Kb. egy órával hamarabb értünk a városba, mint hogy Dettinek jelenése volt, így kihasználva ezt az időt, felszaladtam az irodába. Gyorsan elmeséltem, hogy miért vagyok én most itt, és abszolut kedvesen azt mondták, rendben, jöjjek együtt a lakótársammal, amikorra neki is van időpontja.

Hát, ennyi. NI Interjú egy héttel hamarabb elintézve. Így kell ezt csinálni! :))))))

.... És hogy milyen kalandjaink voltak Wales fővárosában? Ez lesz majd a következő történet! ;)



4 megjegyzés:

  1. Nyomassad Glória!

    Én meg olvasom a blogod :)

    VálaszTörlés
  2. Sziasztok. Én int voltam angliában dolgoztam 2x fél évet
    és lehet hogy akkor nagyon rosszul csináltam, de én nem csináltattam national insurance számot mert úgy voltam vele hogy a heti fizetési borítékben ami volt összesítő azon le volt vonva a national insurance és gondoltam ha fizetem akkor ez automatikus most mikor hazajöttem és utólag be akartam jelenteni hogy kint voltam kérték, hogy adjam meg a kinti biztosítómat és a biztosítási számomat. A fizetési összesítésben volt egy úgynevezett National insurance number de az csak a születési dátumom és egy M a végén. Nem tudom most mihez kezdjek az egyészségbztosító pénztárnál nem tudott az ügyintéző semmit sem mondani. És jelenleg nincs TAJ biztosításom és az elég kellemetlen
    Előre is köszönöm a válaszokat.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Tamás,
      hogy mit is kellene csinálnod? Érdemes lenne kinti könyvelővel/céggel felvenned a kapcsolatot, mert a fél év alatt NI-nak levont összeget, ha az nem haladta meg az évi, aktuálisan 8000 fontot, vissza is kapnád/kaptad volna. (Mert attól, hogy nincs NI számod, az még automatikusan levonja a munkáltató.)
      Hogy van-e elévülési idő, hogy járna-e ez neked így, hogy nem volt NI számod, nem tudom megmondani. Mindeképpen szakemberektől lenne célszerű megtudnod, hogy mik a lehetőségeid. Neten keress rá angliában dolgozó magyar könyvelő irodára. Van egy néhány, biztosan találsz majd.
      Üdv,
      Glória

      Törlés
    2. Rendben köszi a segítséget remélem hogy sikerül elintézni minnél elöbb mert addig szerintem az itthoni TBmet sem tudom befizetni míg az angliai idő nincs letisztázva.
      Nagyon köszönöm a válaszodat. :)

      Törlés